Calendar, Concerts, MAfestival

MAfestival 04.08-13.08.2017

 

Onder de titel La Divina Commedia treedt MAfestival 2017 in Dante’s voetsporen, voor een muzikale pelgrimage van de hel naar de hemel. Van 4 tot 13 augustus 2017.

“… een muzikale reis die vertrekt in de onderwereld en eindigt in het paradijs”, verduidelijkt festivaldirecteur Tomas Bisschop. Monteverdi’s L’Orfeo is in  handen van de  Argentijnse barokspecialist Leonardo García Alarcón. Hofkapelle München en Vocalconsort Berlin zorgen voor de apotheose met Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu, C.P.E. Bachs absolute meesterwerk.

Op de louteringsberg smeken berouwvolle zielen om genade. Charpentier liet zich door deze breekbare hymnes en boetepsalmen inspireren voor zijn Motet pour les trépassés: Plaintes des âmes du purgatoire. Vandaag verklankt organist Bernard Foccroule het Purgatorium met nieuwe composities. In motetten van Scheidemann en Hammerschmidt richt de gelovige zich rechtstreeks tot God in een bede om genade. Het beloftevolle Le Concert Étranger combineert dit repertoire met gloedvolle orgelkoralen uit dezelfde periode.

Het MAfestival nodigt  internationale topartiesten uit  als Ensemble Correspondances, Vox Clamantis en B’Rock Orchestra. Ook jonge beloften als Ghislieri Choir & Consort, Sollazzo Ensemble, InAlto en Voces Suaves verdiepen zich in Danteske thema’s. Hoe de harmonie der sferen écht klinkt wordt toegelicht in een lezing door Katrien Kolenberg, professor astrofysica met een specialisatie in sterrenmuziek.

Daarnaast is er een focus op een actuele metafoor: die van de oorlog als inferno. In het kader van GoneWest, de artistieke herdenking van WO I door de provincie West-Vlaanderen, besteedt MAfestival Brugge bijzondere aandacht aan componisten in oorlogstijd. Heinrich Schütz, John Jenkins en William Lawes staan centraal. “Hoogtepunt wordt de Belgische première van de  muziektheaterproductie Earth Diver”, tipt Tomas Bisschop. Deze productie werd gecreëerd door Muziektheater Transparant en ChorWerk Ruhr in opdracht van de Ruhrtriënnale. De concertdag in Lissewege staat in het teken van War & Peace. Ensemble Plus Ultra brengt er o.a. Cristóbal de Morales’ Missa L’homme armé.

Waarom Dante’s Commedia voor een hedendaags oudemuziekfestival relevant blijft? “Ook vandaag houdt het eeuwig streven naar geluk en genade een mens in beweging. Voor sommigen draait die queeste om spirituele, intellectuele of lichamelijke ontplooiing. Voor anderen – zoals de vluchtelingen die voet aan wal zetten in Europa – blijft ze een concrete realiteit. Het gedroomde paradijs en het gevreesde inferno liggen vaak dichter bij elkaar dan gehoopt. Maar als Dante ons vandaag één ding kan leren, is het wel dat we nooit mogen wanhopen – alle tekenen van het tegendeel ten spijt”, aldus dramaturge Katherina Lindekens.

By


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *