d980892c-3b29-44ee-8614-4a01cfd9d131

Calendar, Listen

Graindelavoix and Björn Schmelzer on tour

 

03.05.17 19.30 Kulak, Kortrijk DE DEMONEN VAN DE OUDE MUZIEK
09.05.17 21.00 Wilde Westen, Kortrijk AND UNDERNEATH THE EVERLASTING ARMS
19.05.17 19.30 Kultura Natura, Katowice LAMENTATIONS RUIMONTE & LUYTHON
20.05.17 20.30 Cultuurcentrum, Ekeren CONFRATERNITIES
17.06.17 16.00 Festival Aix-en-Provence, Silvacane DU FAY EN ITALIE
18.06.17 21.00 Gaudete Festival, Zuccaro di Valduggia DU FAY EN ITALIE
24.06.17 19.00 Praha, Brno LISTENING TO THE VOICES OF THE PAST
25.06.17 19.30 Concentus Moraviae, Boskovice CONFRATERNITIES

4f3e54ca-60ad-417a-ba4e-a01919705871

BELGIAN PREMIERE – AND UNDERNEATH THE EVERLASTING ARMS
Polyphony – insomnia – Beckett

Na de lancering in het Wiener Konzerthaus en twee performances op MaerzMusik Berlin presenteert graindelavoix haar nieuwe Beckett project voor het eerst op Belgische bodem!

And underneath the everlasting arms gaat over slaap, of beter, over slapeloosheid, niet in staat zijn te slapen, de slaap bewust uitstellen, opschorten, uitputten, of beter, over dat rare fenomeen dat de Fransen sommeil noemen, dromen zonder te slapen, de conditie van de slaapwandelaar. Het programma is een vreemde archeologie van de slapeloosheid, waarvan 16de eeuwse composities voor het avondofficie van de completen de kern uitmaken (Josquin, Sheppard, Gombert, Lasso) samen met incantaties van de 20ste eeuwse schrijver en insomniac par excellence Samuel Beckett (Still, For to end yet again). Een unieke kans om deze nooit eerder uitgevoerde proza-teksten van Beckett in performance te horen in een uitzonderlijke setting!

– – –

Launched at the Wiener Konzerthaus and performed twice MaerzMusik Berlin graindelavoix presents its new Beckett project at last in Belgium!

And underneath the everlasting arms is a program about sleep, not being able to sleep, deliberately postponing, suspending, exhausting sleep, a strange archeology of insomnia, based on 16th century musical works for the evening office of compline (Josquin, Sheppard, Gombert, Lasso) and incantations by the 20th century writer and ‘insomniac par excellence’ Samuel Beckett (Still, For to end yet again). A unique opportunity to hear those never performed texts in an exceptional setting!

Watch the trailer!

Watch the interview with Björn Schmelzer.

Performers/singers: Anne-Kathryn Olsen, Carine Tinney, Razek-François Bitar, Albert Riera, Andrés Miravete, Marius Peterson, Arnout Malfliet, Joachim Höchbauer and Björn Schmelzer
Beckett-incantations: Anne-Kathryn Olsen, Carine Tinney
Scenography and dramaturgy: Margarida Garcia
Light: Koen Broos
Concept and artistic direction: Björn Schmelzer
In collaboration with Resonanzen Konzerthaus Vienna, Maerzmusik Berlin, Wilde Westen Festival van Vlaanderen Kortrijk and Hospital of Undersized Gestures, Lisbon.

May 9th, 21.00, Onze-Lieve-Vrouwekerk Kortrijk (BE)

93e74b86-8d14-4ea7-a20e-13ac97c7eabc

CONFRATERNITIES

Voor de concerten in Brasschaat in Boskovice interpreteert graindelavoix de werken van Ockeghem, Obrecht, Josquin en andere polyfone meesters met een belichaamde inleving die ze ongekend aards en pakkend maakt. Opeens wordt de connectie met de levende traditie van de mediterrane broederschappen weer zichtbaar!

– – –

Graindelavoix interprets the works of Ockeghem, Obrecht, Josquin and other polyphonic masters with an embodied empathy that makes them even more real and reveals the connection with the living tradition of the Mediterranean brotherhoods!

With Razek-François Bitar, Albert Riera, Marius Peterson, Arnout Malfliet and Björn Schmelzer (dir.)

May 20th, 20.30, H. Hartkerk, Brasschaat (BE)
June 25th, 19.30, Church of St. Jacob, Boskovice (CZ)

80df550e-1eb8-41aa-b06c-241a87621fe3

BJÖRN SCHMELZER SPEAKS WITH THE DEAD

Björn Schmelzer was altijd al gefascineerd door stemmen uit het verleden, het verlangen deze te horen en opnieuw tot leven te wekken. Hij wil aantonen dat een evocatie van deze stemmen in een performance, een luisterpraktijk vergt die een vorm is van permanent onderhandelen met het verleden.

Woensdag 3 mei aan de Kulak in Kortrijk en zaterdag 24 juni in Brno.

– – –

Björn Schmelzer has always been fascinated by the voices of the past, the desire to hear them and to evoke them. He shows that evoking those voices is a practice of listening in the sense of negotiating, made concrete into performing practice.

Wednesday May 3th at Kulak Kortrijk and Saturday June 24th in Brno.

May 3th, 19.30, De Demonen van de Oude Muziek, KULeuven Campus Kulak (BE)
June 24th, 19.00, Listening to the voices of the past, Brno (CZ)

63c93f63-7b17-404d-b057-187ed6f8f404

DU FAY EN ITALIE

Met de Italiaanse motetten van Du Fay treedt graindelavoix op in de prachtige cisterciënzer abdij van Silvacane (Aix-en-Provence festival) en op de 10de (verjaardags-)editie van het Gaudete Festival in Noord-Italië.
Schmelzer laat het cliché van de architecturale proporties van de dom van Firenze achterwege en zoekt eerder inspiratie in het ritme en de puls van de dansende spiritelli van Donatello op de cantoria in de Florentijnse kathedraal waarop Du Fay en zijn collega’s stonden te zingen.

– – –

Summer performances of Du Fay’s Italian motets at the beautiful cistercian abbey of Silvacane (Aix-en-Provence festival) and the 10th (anniversary) edition of Gaudete Festival in Northern Italy.
Beyond the cliché of the architectural proportions of Florence cathedral Schmelzer is rather inspired by the rhythm and pulse of the dancing spiritelli of Donatello’s cantoria whereupon Du Fay and his colleagues were singing.

With Anne-Kathryn Olsen, Razek-François Bitar, Adrian Sîrbu, Marius Peterson, Bart Meynckens, Arnout Malfliet and Björn Schmelzer (dir.)

June 17th, 16.00, Abbaye de Silvacane, La Roque-d’Anthéron (FR)
June 18th, 21.00, Chiesa Santi Andrea e Gaudenzio, Zuccaro di Valduggia (IT)

,

By



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *