Axel De Schrijver

Opinion

Who-is-who and who isn’t in Flanders

 

Op 6 september 2016 werd ik gecontacteerd door  Stef Coninx van Kunstenpunt aangaande een nieuwe Engelstalige publicatie rond klassieke muziek in Vlaanderen.

Early Music kwam in aanmerking om opgenomen te worden in de sectie ‘Geschreven media’.

Een jaar later informeer ik.  De publicatie is wel degelijk verschenen in print en online maar er werd uiteindelijk toch geopteerd om de inhoud  te beperken tot componisten, musici, concertorganisatoren, muziekorganisaties, dus geen ‘Geschreven media’.
Geen rancune. Aangaande Oude Muziek in Vlaanderen zal men moeite moeten doen om ‘Geschreven media’ te vinden.
De ‘uiteindelijke’ publicatie is te vinden op : http://classics.flandersartsinstitute.be/who%E2%80%99s-who-classical-music-flanders
‘Uiteindelijk’ omdat er nog gewerkt wordt aan een geïntegreerde database die wel een overzicht moet bieden van het volledige muziekveld en waarin dus bv. ook de media, platenlabels, managers enz. aan bod zullen komen.
Dit alles zou geen aanleiding zijn tot een opiniestuk, ware het niet dat ik me verslikte in de shortlist van Vlaamse musici en ensembles Oude Muziek, die ik hier integraal weergeef :
Frank Agtsteribbe, Roel Dieltiens, René Jacobs, MAfestival, Zefiro Torna, Anima Eterna Brugge, graindelavoix, Barthold Kuijken, Marcel Ponseele, B’Rock, Philippe Herreweghe, Sigiswald Kuijken,
Björn Schmelzer, Collegium Vocale, Huelgas, Wieland Kuijken, Jos van Immerseel, Jan De Winne, Il Gardellino, La Petite Bande, Paul Van Nevel
We wisten al langer dat de Oude Muziekwereld een klein wereldje is, maar zo klein hoeft het nu ook weer niet : 21 namen, waarvan sommigen ‘dubbel gebruikt’.

Daarom stel ik de vraag aan Stef Coninx naar het criterium dat werd gehanteerd om deze who-is-who van muzikanten in de oude muziek in Vlaanderen te maken ?  Via earlymusic.be ben ik toch in contact gekomen met veel meer professionele Vlaamse ensembles.

Stef Coninx geeft toe en licht toe hoe men bij Kunstenpunt te werk is  gegaan :
“Bij Kunstenpunt werken we voor alle disciplines aan een aantal ‘gidsen':https://www.kunsten.be/kunsten-in-vlaanderen-brussel/let-me-be-your-guide-whos-who-in-de-verschillende-kunsten
Bij Muziekcentrum maakten we vroeger ook afzonderlijke overzichtspublicaties voor early music, contemporary music enz. maar dat is verleden tijd.
Voor de huidige gids zijn we vetrokken van een algemene basistekst over klassieke muziek in Vlaanderen die Rudi Tambuyser in onze opdracht heeft geschreven:
aangevuld met nog enkele ‘longreads’ – je kan die vinden als je helemaal naar beneden scrolt.
We stellen ook duidelijk dat het geen exhaustief overzicht is – dus slechts een selectie.”
Dat het om een selectie gaat, hadden we wel begrepen. Nu begrijpen we ook dat deze selectie gebaseerd is op een toch eerder willekeurige tekst van Rudi Tambuyser over Oude Muziek in Vlaanderen.   Van Kunstenpunt verwacht je een grotere inspanning  om exhaustief te zijn als officieel aanspreekpunt voor de kunsten.
Gelukkig is Stef Coninx zich hiervan bewust, en  we hebben hierover in de nabije toekomst een gesprek.  Deel uw reactie op www.earlymusic.be

By



2 Responses

  1. Johan Noterman says:

    Het is me niet duidelijk wie die lijst nu juist heeft samengesteld. Ik vind het wel amateuristisch en triest.

  2. Janssens says:

    Spannende lijst gebaseerd op … ? (cynisch bedoeld uiteraard
    143 vermeldingen waarbij 14 namen van uitvoerders of componisten, 2 ensembles en 1 festival dubbel voorkomen.
    Slechts 7 (zeven !) vrouwen in deze lijst, of anders gezegd zo’n 5%. Heeft België niet meer dan 6 vrouwelijke uitvoersters en slechts één komponiste ? Hoeveel vrouwen zijn er onder de muziekstudenten ? Wat gebeurt er aan het einde van de studies ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *