FOR ENGLISH Click me
NEDERLANDS
Ik was elf jaar in 1976, toen ik in de ban geraakte van de fluit na een optreden van de Nederlandse fluitist Thijs Van Leer op de Nekka nacht in het Sportpaleis te Antwerpen. Ik volgde les in de jeugdmuziekschool en speelde uit bundels van James Galway en Jean-Pierre Rampal. Later volgde ik nog les bij Carlos Bruneel.
De opnamen van Frans Brüggen, Hans Martin Linde en anderen, maar vooral de buitengewone opname van de twaalf fantasieën voor traverso van Telemann, door Barthold Kuijken betekenden een keerpunt. De moderne fluit werd ingeruild voor de traverso. Ik begon met lessen bij Frank Theuns, en volgde later masterclasses bij Jan De Winne en Kate Clark. Op dit ogenblik neem ik les bij Pieter Van Overloop.
Al vroeg ging mijn bijzondere interesse naar kamermuziek. Reeds in de humaniora stichtte ik met enkele goede vrienden een eerste kamermuziekkwartet.
Maar na mijn rechtenstudies, was een juridische loopbaan onafwendbaar. Gedurende zestien jaar was ik een toegewijd notaris te Borgerhout, district van Antwerpen. In 2008 heb ik dan toch uiteindelijk gekozen voor de muziek, mijn familie, en amandelbomen … maar dat is dan weer een ander verhaal.
Sedert vele jaren engageer ik mij in de muziekscène van Antwerpen en Vlaanderen als bestuurder bij AMUZ, MUSICA, HALEWIJNSTICHTING. Ik was ook een tijdlang extern raadgever in de departementsraad van het Conservatorium van Antwerpen.
Ik heb mij gebeten in het onderzoek naar fluitkwartetten.
See?
ENGLISH
At the age of eleven I started to play the flute, inspired by the dutch fluteplayer Thijs Van Leer at Nekka-night in Antwerp in ’76. I followed lessons in a music-school and played the editions by James Galway and Jean-Pierre Rampal. Then I received flute-lessons from Carlos Bruneel.
The recordings by Frans Brüggen, and others, but most of all the outstanding recording ‘Twelve Fantasias for Transverse Flute without Bass” by Barthold Kuijken meant a turning-point.
The modern flute was soon definitivly replaced by the baroque flute. I started following lessons with Frank Theuns, and followed masterclasses with Jan De Winne and Kate Clark. At the moment I am a scholar of Pieter Van Overloop.
My special interest soon went to chamber-music. Already in humanities together with some good friends I founded a first chambermusic-quartet.
But after studying law, a career as a lawyer was inevitable. For sixteen years I practiced with dedication as a notary public in Borgerhout, a district of Antwerp. In 2008 however I decided definitivly to choose for music, family … and almondtrees, but that is a completely different story.
For many years I like being engaged in the musical scene of Flanders and Antwerp, as a member of the board of AMUZ, MUSICA, HALEWIJNSTICHTING . For a certain time I was external advisor of the Conservatory of Antwerp.
At the moment I am engaged in a research project on flute quartets.
Goedemorgen Axel,
Wij spraken mekaar te Oostmalle nav het concert met In Edito.
Prachtig, deze website en de initiatieven die je ontplooit.
Ik denk dat er een hoop te delen valt tussen blazers en tokkelaars.
We moeten daar eens over samenzitten.
Beste Axel De Schrijver, Prachtig om te zien dat er nog mensen zijn die hun passie en droom volgen en dus niet blijven steken in een ”job”. Echter is dit uiteraard minder goed nieuws voor de mensen die op zoek zijn naar een goede notaris.
Met vriendelijke groeten,
Sonia Montes