Musicology, Newsflash, Woodwind

Pierre-Gabriel Buffardin: Fluitconcerto (in f) herontdekt

 

Buffardin concerto

In feite heb ik de ontdekking van dit onbekende concerto van Buffardin te danken aan mijn goede vriend en collega Frank Theuns.
Voor zijn project ‘French Flute Concertos’ heb ik voor hem alle partijen omgezet naar moderne notatie en partituren gemaakt. Hierdoor ga je zeer intensief letten op stemvoering, harmonie, begeleidingsmotieven en dergelijke.
Toen ik klikte (lang leve internet!) op één van de anonieme fluitconcerti die in de Sächsische Landesbibliothek in Dresden bewaard worden wist ik dat ik raak zat. Ik herkende al bij de eerste zes maten Buffardin’s stijl: een eigenzinnig kopmotief, afwisseling van motiefjes tussen eerste en tweede violen (terwijl dit even goed had gekund binnen één vioolpartij) en uitstekend uitgewerkte orkestpartijen.
Andere elementen die mijn vermoeden bevestigden waren de virtuoze loopjes (veel dubbeltongpassages!), de moeilijke toonaard (f), de tessituur (van d1 tot f3) en het eenvoudige en vrij korte langzame deel. De opbouw van het concerto is helemaal in de stijl van Vivaldi, zoals Buffardin’s concerto in e.
Bovendien heeft Buffardin lange tijd verbleven in Dresden.
‘Top of the bill’ zijn de initialen. Op de eerste pagina van het manuscript (naar mijn vermoeden geen autograaf) staat volgende vermelding: ‘den 20 Aprile 1742. BG’.
In de B (zie bijlage) is de letter P ingewerkt (naar mijn vermoeden van ‘Pierre’) en de B en G staan volgens mij voor Buffardin en Gabriel.

Voor een eventuele uitgave ga ik nog overleggen met Frank hoe dit best aangepakt wordt. Het manuscript is helaas erg slordig: het bevat vele fouten, zowel qua ritme als qua (ontbrekende) wijzigingstekens en becijfering.

, , ,

By



Leave a Reply

Your email address will not be published.