Newsflash

Rejuvenation in early music

 

Verjonging in de Oude Muziek

Bruno Forment wordt artistiek directeur Il Fondamento

7501b2f9-3e8d-4e75-9e5c-17a063655614

Il Fondamento, één van Vlaanderens meest gerenommeerde orkesten met historische instrumenten, ondergaat een verjongingskuur. VUB-professor Bruno Forment volgt Paul Dombrecht op als artistiek directeur en innoveert de artistieke lijn van het ensemble.

Il Fondamento

Paul Dombrecht_TelemannIl Fondamento werd in 1989 opgericht door hoboïst Paul Dombrecht om onbekend 18de- en 19de-eeuws repertoire aan de vergetelheid te onttrekken. Met fel gesmaakte optredens en cd’s rond figuren als Telemann, Traetta en Zelenka maakte het orkest wereldwijd faam.

Comeback

Rond 2012 leek het einde echter nabij, toen Il Fondamento werd geplaagd door besparingen, loodzware concurrentie en metaalmoeheid. Met de komst van Joachim Commeene als zakelijk directeur, in 2013, begon het tij te keren. Eén jaar later zette het orkest als eerste de Lukas-Passion van Carl Philipp Emanuel Bach op cd en ontving Paul Dombrecht de prestigieuze Telemann- Preis vanwege de Stad Magdeburg. Momenteel heeft Il Fondamento weer een drukgevulde agenda in binnen- en buitenland.

Frisse invulling

Met een toernee neemt Paul Dombrecht binnenkort afscheid als artistiek directeur en hoboïst van Il Fondamento. Hij zal zich de komende jaren toeleggen op het dirigeren van het ensemble. Als muziekdirecteur blijft hij zijn geesteskind van dichtbij opvolgen. De artistieke lijn van het orkest wordt voortaan uitgezet door Bruno Forment, die een internationale reputatie opbouwde als musicoloog en theaterhistoricus. Bruno Forment houdt vast aan de oorspronkelijke artistieke missie van Il Fondamento maar investeert in dramaturgie, avontuurlijker repertoire en flexibele orkestbezettingen. Zijn achtergrond als onderzoeker en docent aan de VUB zal hem hierbij van pas komen.

Bruno Forment

brunoforment

Bruno Forment studeerde muziektheorie en compositie aan het Gentse Conservatorium en kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent. In 2007 promoveerde hij aan de UGent met een proefschrift over de rol van de antieke mythologie in de 18de-eeuwse opera seria. Het jaar daarop was hij visiting fellow aan de University of Southern California, waarvoor hij beurzen ontving vanwege de Belgian American Educational Foundation en de Fulbright-Hays Commission.  Hij is redacteur van de boeken (Dis)embodying Myths in Ancien Régime Opera (Leuven UP, 2012) en Theatrical Heritage: Challenges and Opportunities (Leuven UP, 2015), en auteur van diverse internationale artikels over het operalibretto, de -partituur en het -decor. Daarnaast is hij sinds 2015 voorzitter van de Research Commission van OISTAT, de internationale organisatie van scenografen, theaterarchitecten en -technici. Zijn werk werd bekroond door de Schweizerische Musikforschende Gesellschaft en de Goldberg Early Music Foundation.

Een lijst met publicaties en projecten is te vinden op de website van de VUB. -> link

De nieuwsbrief van Il Fondamento bereik je via deze -> link

, ,

By



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *