Opinion, Woodwind

Le flûtiste

 

Op mijn verjaardag kreeg ik een kaartje met een reproductie van ‘Le flûtiste’ van Rik Wouters.  De verrassing was kompleet toen mijn blik viel op  het instrument dat de schilder met grote precisie had afgebeeld.  Rik Wouters had in  1914 een man geportretteerd met een traverso in de hand !

Mijn verbeelding sloeg op hol.   Hoewel Alfred Dolmetsch  zijn baanbrekende ‘The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries’ schreef in 1915, en de van oorsprong Poolse Wanda Landowska in 1903 in Parijs al haar debuut maakte als eerste hedendaagse klaveciniste, verwachtte ik niet meteen een traverso-spelende man op een portret van 1914.

 

Enig opzoekwerk op internet bracht mij snel weer met de voetjes op de grond.  Een voetnoot bij  ‘Rik Wouters. Een Biografie’ van Eric Min (uitgeverij De Bezige Bij. Antwerpen) doorprikte het mysterie.

 

Nel herinnerde zich dat het instrument van de fluitspeler ‘une vieille flûte fausse à bout d’ivoire’ was. Het model zou Guillaume de Troch zijn, al noteert Nel in haar aantekeningen ook de naam Hottat. Op een kaartje in haar kaartsysteem vermeldt zij dat de man die poseerde voor Lommeke assis dans un fauteuil jaune uit 1914 dezelfde is die model stond voor de fluitspeler en de stroper. In manuscript ML 2141 is hij een jonge schilder, ‘mort à la guerre. Il s’était mis à peindre encouragé par Rik qui lui trouvait une belle nature d’artiste’. In 1931 zal de gemeente Oudergem aan een straat de naam geven van de in de Grote Oorlog gesneuvelde soldaat Guillame Detroch (1885 – 1915). Hij was champignonkweker en woonde aan de Waversesteenweg.

‘Un vieille flûte fausse’, zo dachten Rik en Nel dus over de ‘traverso’, en de fluitspeler was eigenlijk een champignonkweker.  Er is wel een straat genoemd naar de arme man, spijtig genoeg niet omdat hij aan de voorlinie stond van de historische uitvoeringspraktijk.

De retrospectieve tentoonstelling Rik Wouters loopt nog tot 2 juli in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten

-> link

, ,

By



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *