Festival, That 's us

Retteketet Muziekkabinet – terugblik

  Gallery

We vroegen aan Clement Caremans, directeur van het Museum Vleeshuis om een voorwoord bij het programmaboek van ons festival Retteketet Muziekkabinet.

Daarin stelde hij de retorische (?) vraag of er  wel nood is aan  nog een festival voor oude muziek. En hij noemde het Festival Oude Muziek in Utrecht, het MA Festival Brugge en Laus Polyfoniae AMUZ in Antwerpen, naast een aantal kleinere initiatieven zonder naam.  Ons nieuw en wellicht éénmalig festival in het kader Antwerpen Barok 2018 in één adem  noemen met deze kleppers, schiep hoge verwachtingen.

Bestaansreden voor dit festival, zo schreef de heer Caremans, was “dat het iets extra toevoegt door concerten, workshops, een instrumentenbeurs, een lezing, een stadswandeling … naast elkaar aan te bieden.  Retteketet gaat over oude muziek zoals die vandaag klinkt voor mensen van vandaag : muzikanten, bouwers, liefhebbers, die bijdragen tot de klank van de stad.”

Het gaat om een kleine groep mensen, een minderheid, maar een minderheid die de stedelijke diversiteit verrijkt.  Deze mensen vormen een gemeenschap, een community.  Doel van het festival was om deze mensen samen te brengen, en om buitenstaanders de kans te geven om kennis te maken met deze community.

Het festival was een feest voor velen !  We zagen voornamelijk mensen die vertrouwd waren met oude muziek, maar ook mensen die zich lieten verrassen. PLAY OR LISTEN, was het motto. Er waren de talrijke leerlingen van de Antwerpse academies die deelnamen aan één van de talrijke workshops  in het Museum Vleeshuis of in de Sint Ignatiuskapel. Zij kregen de kans om in een ruimer ensemble samen te spelen, muziek te verdiepen, anderen muzikanten te ontmoeten, onder leiding van de leerkrachten van de Antwerpse academies.  Conservatoriumstudenten (vanuit Den Haag) en amateurs waagden zich aan de masterclass van Kate Clark. Geïnteresseerden kwamen voor de lecture performance van Mario Sarreccia op klavecimbel of de causerie van Piet Stryckers over zeventiende eeuwse muziek in de zuidelijke Nederlanden. Veel belangstelling was er voor de presentatie van de volkse draailier en de doedelzak door Lief Verbeeck en Dirk Van der Speeten.

Nieuwsgierigen vonden ook de weg naar de oude muziekmarkt op de eerste verdieping van het Museum Vleeshuis.  Een dozijn bouwers uit binnen- en buitenland toonden hun kunnen en hun  instrumenten in alle maten en vormen konden worden bewonderd of uitgeprobeerd.

‘s Avonds verstilde het Museum Vleeshuis voor de concerten. De Rubenscantate van  ‘muzikale duizendpoot’ Willem Ceuleers in première  uitgevoerd door het ensemble Cannamella, op tekst van Leen Huet was een pareltje. Willem Ceuleers bracht een plastische vertolking. Leen Huet deelde in het applaus voor haar prachtige tekst. Ook de concerten van Sospiri Ardenti en Kate Clark vielen bij velen in de smaak.

Wat er zich afspeelde in  de Sint Jacobskerk was buitengewoon en ontroerend. Wim Becu en een kundige groep muzikanten zorgde voor een onvergetelijk stemmig wandelconcert.  Met bazuin en trom werd het concert ingeleid. Gevolgd door het requiem en kyrië van Van Steenlant in het koorgestoelte. Jan Van Boxelaere op orgel. Kippenvelmoment : hulde aan de kapel van de Antwerpse stadsspeellieden.  Nog meer kippenvel : Miserere van Allegri, uitgevoerd vanop het doksaal met solisten Seie Goris, Edwige Cardoen, Govaart Haché en Sébastien Smits. Het publiek volgt een ingetogen processie naar de grafkapel van Rubens waar nog een zesstemming miserere van Gabrieli wordt gezongen, om af te sluiten met het vervolg van het Requiem van Van Steenlant.  Dit concert hadden meer mensen moeten meemaken. Hopelijk ikomt er nog een reprise !  Dank Wim, voor deze schitterende apotheose !

Hieronder volgen nog enkele reacties van deelnemers en publiek.

“Nog bedankt voor het organiseren en al de moeite dat u gedaan hebt voor deze festival.
Het was interessante en leerzaam.

Nog proficiat voor deze interessante en leerzame initiatief met workshops en concerten.
Veel groeten,

Joseph Moreau”

“We waren gisteren te gast in de Sint-Jacobskerk voor het concert aangeboden door een ensemble van leraars en leerlingen van de Antwerpse Academies o.l.v. een gedreven Wim Beccu. Wat een uitstekend idee om deze stemmen en instrumenten samen te brengen voor de mooie uitvoering van een requiem van Van Steenlant, de organist van de kerk en tijdgenoot van Rubens, een hommage aan de kapel van de Speellieden en de Miserere van Gabrieli en Allegri. Deze occasionele samenwerking van de Oude Muziekdiaspora in Antwerpen is een succes gebleken en moge inspirerend zijn voor nieuwe initiatieven. Bij het doornemen van het programmaboekje thuis hebben wij ons gerealiseerd wat een veelheid van boeiende items er onder de Retteketetparaplu te vinden waren, van instrumentenbouwers, free podia, lezingen, uitvoeringen..Dit alles smaakt naar nog, en we hopen dat Early Music en zijn vele partners ons en vele anderen ons in de toekomst nog hiermee moge verrassen.

P.en B. V.R. uit Antwerpen”

“van harte dank aan u en het hele hard werkende team dat dit festival op poten heeft gezet, en tot een goed einde gebracht. Zelf heb ik genoten van een workshop, een lezing, twee concertjes, het free podium en de oude muziekmarkt. Plus het schitterende concert van Wim Becu gisteren in de St Jacobskerk. Een zalig weekend dus, en dat voor amper €15.

Toch moeten mij twee dingen van het hart:
1) De muziekmarkt is deels toch ook bedoeld voor “buitenstaanders” (hoop ik), dus voor mensen die anders nooit of nauwelijks met oude muziek in aanraking komen. Hier is een gemiste kans want ten eerste moest men al heel goed zoeken om die zaal te vinden, en ten tweede is vijftien euro wel veel geld voor wie alleen maar wat wil rondkijken en misschien voor het eerst een luit, serpent of virginaal van dichtbij ziet.
2) De naam van het festival vind ik vreselijk, het lijkt wel een kleuterfestival. En wie met muziek uit de renaissance of barok bezig is, heeft toch al vlug de reputatie van een beetje vreemde eend. Kan voor volgend jaar geen betere naam bedacht worden?

Want ik ga er van uit dat er een vervolg komt, iedereen die ik sprak was enthousiast; dit festival is echt een grote aanwinst voor Antwerpen.

J.V.H.
leerling academie van Edegem”

Dag Axel,

Geert en ik willen je van harte bedanken voor alles dat u gedaan om van dit festival een succes te maken! Het is echt geweldig hoe dat je je belangeloos hebt ingezet voor de Early Music community. Ook in naam van onze leerlingen willen we je bedanken.

We beseffen hoeveel werk er allemaal achter zit en hoe ondankbaar het soms moet geweest zijn. Hopelijk kan je nu terugblikken op een zeer geslaagd festival!

Ellen Delahanty

Hartelijk dank voor vele facetten van de heerlijke muziek uit de XVIIde eeuw waarmee jullie ons leerden kennismaken.
Het festival heeft de charme van een kleinschalig initiatief en van een soepele organisatie zonder vast te hangen aan overregulering.
Ik kijk al uit naar een volgende editie van dit initiatief! Als jullie in de toekomst nog op zoek zijn naar zangers, wil ik graag meezingen. Ik ben leerling van de zangklas in de MAGO en heb ooit ook al oude muziek meegezongen met Patrick De Necker.

L.R.

By



Leave a Reply

Your email address will not be published.