Books, facsimiles & CDs, Chambermusic, Contemporary, Keyboard, Listen, Musicology, Woodwind
De echte ondertitel voor deze CD is niet ‘de parelvissers’ maar ‘New Music for Old Instruments’.
Maar de musici van Europa Ritrovata kan je hier gerust parelvissers noemen. Want dat is wat ze doen.
Het is lang geleden dat ik met zoveel enthousiasme een CD-release op www.earlymusic.be heb geplaatst.
Sinds het begin volgen we Matteo Gemolo op www.earlymusic.be. Als traversospeler gaat hij al snel met durf op zoek naar experiment en hedendaags repertoire. Hij doet dit niet uit gemakzucht maar uit passie. Dit spat af van de CD ‘Affect is no Crime’ die binnenkort in België verschijnt bij Outhere Music – Arcana.
De bloemlezing van maar liefst 5 wereldpremière composities voor traverso, barokviool, viola da gamba en klavecimbel is indrukwekkend.
Dit werk kadert in het Phd project dat Matteo Gemolo in Cardiff afrondt.
Toch is het allesbehalve een saaie academische inventaris. Vergelijk het eerder met een vijf-gangensouper in een sterrenrestaurant … mét een teug moleculaire keuken en aangepaste wijnen !
To buy the CD online here the link: https://lnk.to/AffectIsNoCrimeAr
Here a link on the Outhereweb site: https://outhere-music.com/en/albums/affect-is-no-crime-new-music-for-old-instruments-a116
Release dates in shops:
Italy: October 11th
France, UK, US: October 25th
Benelux: November 2nd–
Soon there will be a videoclip available on Youtube too but we have to wait for the next friday…
Matteo Gemolo
PhD Candidate Cardiff University
Flautist | Musicologist |Columnist
EN
Period instruments such as the traverso, the Baroque violin, the viola da gamba and the harpsichord offer an incredibly wide palette of new sound possibilities suited to contemporary ears. From the early 1960s an increasing number of postmodernist composers began looking at these instruments as perfect tools to reconnect with both their audience and the music traditions from the past.
Contemporary experimental “effects”, through the use of extended techniques and electronics, are proven able to create a fruitful dialogue with the perennial “affects” that baroque instruments are capable of arousing. Based on the Ph.D research of Matteo Gemolo at Cardiff University (UK), Affect is no Crime explores the heterogeneity of this new path, presenting 5 world premiere recordings of 5 works written for these 4 instruments from 5 celebrated living composers, from 5 different countries: from Anspielungen by H.M. Linde, an atonal patchwork enriched with baroque quotations, to the ironic and microtonal Tiet/Lots by J. Tiensuu; from the neo-impressionistic La Fenêtre Ouverte by J. Fontyn to Revenant by J. Morlock, a modal and minimalist homage to Bach, passing through the experimental Sun Bleached with electronics, freshly commissioned from T. Polymeneas Liontiris.
NL
Historische instrumenten zoals de traverso, de barokviool, de viola da gamba en het klavecimbel bieden een ongelooflijk breed palet aan nieuwe klankmogelijkheden die geschikt zijn voor een hedendaags publiek. Vanaf het begin van de jaren zestig begonnen steeds meer postmoderne componisten deze instrumenten te beschouwen als een perfect middel om te verbinden met hun publiek en met de muziektradities uit het verleden.
Hedendaagse experimentele “effecten”, door het gebruik van uitgebreide technieken en elektronica, zijn uitstekend in staat om een vruchtbare dialoog tot stand te brengen met de blijvende “affecten” die barokinstrumenten kunnen oproepen. Gebaseerd op het doctoraatsonderzoek van Matteo Gemolo aan de Cardiff University (UK), verkent de CD ‘Affect is no Crime’ de heterogeniteit van deze nieuwe weg, met 5 wereldpremière-opnamen van 5 werken geschreven voor deze 4 instrumenten van 5 gevierde levende componisten uit 5 verschillende landen: van ‘Anspielungen’ van H.M. Linde, een atonale lappendeken verrijkt met barokke citaten, tot het ironische en microtonale ‘Tiet/Lots’ van J. Tiensuu; van het neo-impressionistische ‘La Fenêtre Ouverte’ van J. Fontyn tot ‘Revenant’ van J. Morlock, een modale en minimalistische hommage aan Bach, via de experimentele ‘Sun Bleached’ met electronics van T. Polymeneas Liontiris.
Europa Ritrovata, matteo gemolo
Comments RSS Feed