Op dinsdag 17 maart brengen de studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen het “Ballet Héroïque” Les Indes Galantes (1735-36) van Jean-Philippe Rameau (1683-1764).
Klavecimbeldocent en dirigent Korneel Bernolet heeft de muzikale leiding. Danseres en choreografe Natalie Van Parys zorgt voor een semi-enscenering die losjes gebaseerd is op achttiende-eeuwse gestiek en bewegingen.
De balletopera bestaat uit een proloog en vier “entrées”, die enkel met elkaar verbonden zijn door de thematiek: liefdesverhalen in verschillende exotische contexten. In de proloog dingen de goden van de jeugd en de liefde tevergeefs naar aandacht van de Europese jeugd, die zich door de god van de oorlog laat inpakken. In Le Turc généreux, Les Incas du Pérou, Les Fleurs – Fête persane, en Les Sauvages worden liefdestaferelen in verre oorden uitgebeeld – de verschillende plaatsen waar de cupido’s neerstrijken.
Het libretto van Louis Fuzelier bouwt voort op het succes van de “opéra-ballet” van André Campra uit 1697, L’Europe galante, die dezelfde structuur had, en surft mee op de golven van het exotisme (cf. Voltaires Zadig, de Lettres Persanes van Montesquieu, de 1001 nuits). De personages uit Les Indes Galantes zijn gebaseerd op bestaande personen of types uit Istanbul, Peru, Isfahan en een niet-gedefinieerde plaats in Noord-Amerika.
Lichtheid en spektakel à la Louis XV zijn nooit ver weg, maar op zo’n manier dat de kijker-luisteraar een spiegel voorgehouden wordt, toen evenzeer als nu.
Wie zijn wij, westerlingen, en wat is onze relatie met andere culturen en religies, hoe verhouden we ons tot kosmopolitisme, (de)kolonisatie, globalisering, hoe positioneren wij ons tegenover de natuur en het leefmilieu, wat is de rol van de (geo)politiek hierin?
LS
Spijtig maar wegen Corona geen extern publiek toegelaten.