Books, facsimiles & CDs

Dry Those Eyes

 

NL 

John Blow (1649-1708) wordt beschouwd als de centrale figuur in het Engelse muziekleven van de tweede helft van de 17de en begin van de 18de eeuw. Onder zijn leerlingen bevinden zich  Jeremiah Clarke (ca. 1674-1707), William Croft (1678-1727), en Henry Purcell (1659-1695). Blows enige theaterwerk, Venus and Adonis, stond model voor Purcells beroemde semi-opera Dido and Aeneas. Vandaag geniet Purcell  grote populariteit maar Blow, blijft ten onrechte in de schaduw staan. Het ensemble Les Goûts-Authentiques plaats John Blow daarom op de voorgrond op deze tweede cd met Engelse muziek – eerder verscheen ook bij Etcetera: In Vain the Am’rous Flute / Songs, Grounds & Instrumental Pieces by Purcell & Co / KTC 1694. Kort na de val van het regime van Cromwell keerde Koning Karel II in 1660 terug uit ballingschap en installeerde aan het Engelse hof een aantal kunstenaars en musici afkomstig van het continent. De wisselwerking die hieruit ontstond, zorgde voor het ontstaan van de typische Engelse barokstijl met zowel Franse als Italiaanse invloeden.

EN

John Blow (1649-1708) can  be regarded as the central figure in English musical life in the second half of the 17th and early 18th century. Among his pupils are  Jeremiah Clarke (c1674-1707), William Croft (1678-1727), and Henry Purcell (1659-1695). Blow’s only stage composition, Venus and Adonis, inspired Purcell’s famous semi-opera  Dido and Aeneas. Nowadays, Purcell enjoys great popularity, but Blow is wrongly left in the shadows. That is why the Les Goûts-Authentiques ensemble puts John Blow in the forefront on this second CD of English music (the first having been released by Etcetera: In Vain the Am’rous Flute / Songs, Grounds & Instrumental Pieces by Purcell & Co / KTC 1694). After the fall of Cromwell, King Charles II returned from exile in 1660 and installed a number of artists and musicians from the continent at the English court. The resulting interaction led to the emergence of the typical English Baroque style with both French and Italian influences.

www.lesgoutsauthentiques.be

 Clint van der Linde countertenor – Michal Czerniawski countertenor – Ann De Prest soprano – Nele De Soete mezzo-soprano – Jan Devlieger recorder, harpsichord & organ – Johanna Lambrechts recorder – Patrick Denecker recorder – Thomas Langlois theorbo – Rein Vermeulen harpsichord – Marian Minnen violoncello – Marjolein Gerets bassoon

 

 

,

By



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *