Ewald Demeyere studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium Antwerpen, waar hij, naast eerste prijzen notenleer, geschreven en praktische harmonie, contrapunt en fuga, een meesterdiploma klavecimbel behaalde bij Jos van Immerseel. Onmiddellijk na zijn studies in 1997 werd hij docent harmonie, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Muziekconservatorium Antwerpen. In 2002 volgde hij er Jos van Immerseel op als hoofddocent historisch klavecimbel en geeft les op het beroemde klavecimbel gebouwd door Joannes Daniel Dulcken in 1747 dat zich in het Museum Vleeshuis bevindt.In kamermuziekverband werkt hij onder andere samen met Barthold en Sigiswald Kuijken, en met Vinciane Baudhuin (Duo Capricornus). In juli 2004 was hij de festivalster van het Festival van Vlaanderen Musica Antiqua Brugge.Ewald Demeyere realiseerde een groot aantal radio- en televisie-opnames. Tot zijn CD-opnames als solist of kamermusicus behoren Tears (Challenge Classics), 18th-Century Flemish Harpsichord Music (opgenomen op Dulcken 1747; Challenge Classics), Pièces de Clavecin van Joseph-Hector Fiocco (ACCENT), J. S. Bach – The Young Virtuoso (ACCENT), Sonatas & Fugues van Wilhelm Friedemann Bach (ACCENT), Sonatas van Domenico Scarlatti (ACCENT), Eight Keyboard Sonatas van Thomas Augustine Arne (ACCENT), Flute Sonatas van Johann Sebastian Bach (met Barthold Kuijken; ACCENT), The Sonatas for Flute and B.C. van Carl Philipp Emanuel Bach (met Barthold Kuijken; ACCENT) en Flute Sonatas by the Bach Sons (met Barthold Kuijken; ACCENT).In 2007 richtte hij het barokorkest Bach Concentus (www.bachconcentus.be) op dat regelmatig tournees verzorgt in België, Italië en Spanje. Bach Concentus realiseerde tot nog toe drie CD-opnames bij ACCENT. In maart 2008 verscheen een eerste dubbel-CD met ouvertures van Johann Bernhard Bach en Georg Philipp Telemann. In januari 2010 kwam een nieuwe CD van Bach Concentus uit getiteld La Bouffonne, met vocaal en orkestraal werk van Georg Philipp Telemann geïnspireerd op de commedia dell’arte (met Dorothee Mields, sopraan). In april 2012 verscheen Symphonies by the Bach Sons, een opname die bekroond werd met de prestigieuze Choc Classica.In 2009 behaalde Ewald Demeyere de graad van Doctor in de Kunsten aan de universiteit van Antwerpen en de Artesis Hogeschool Antwerpen (Associatiefaculteit Kunsten) met het proefschrift A Contextual, Text-Critical Analysis of Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Reflections on Performance Practice and Text-Critical Analysis, and the interaction between them. In 2013 werd zijn boek Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Performance Practice based on German Eighteenth-Century Theory uitgegeven door Universitaire Pers Leuven. Eveneens in 2013 was hij jurylid voor de internationale klavecimbelwedstrijd Paola Bernardi in Bologna.
FR
Ewald Demeyere a étudié au Conservatoire Royal d’Anvers (Koninklijk Muziekconservatorium Antwerpen) où il a obtenu, outre les premiers prix de solfège, d’harmonie écrite et pratique, de contrepoint et de fugue, un master en clavecin chez Jos van Immerseel. Dès la fin de ses études en 1997, il est engagé au Koninklijk Conservatorium Antwerpen comme professeur d’harmonie, contrepoint et fugue. En 2002, il succède à Jos van Immerseel et y enseigne le clavecin sur le célèbre clavecin de Joannes Daniel Dulcken (1747) du musée du Vleeshuis.Dans le domaine de la musique de chambre, il travaille notamment avec Barthold et Sigiswald Kuijken ainsi qu’avec Vinciane Baudhuin (Duo Capricornus). En juillet 2004 il a été l’invité d’honneur du Festival Musica Antiqua de Bruges.Ewald Demeyere a participé à de nombreux enregistrements pour la radio et la télévision. Il compte parmi ses disques en solo ou musique de chambre Tears (Challenge Classics), 18th-Century Flemish Harpsichord Music (enregistré sur le Dulcken 1747 ; Challenge Classics), Pièces de Clavecin de Joseph-Hector Fiocco (ACCENT), J. S. Bach – The Young Virtuoso (ACCENT), Sonatas & Fugues de Wilhelm Friedemann Bach (ACCENT), Sonatas de Domenico Scarlatti (ACCENT), Eight Keyboard Sonatas de Thomas Augustine Arne, Flute Sonatas de Johann Sebastian Bach (avec Barthold Kuijken ; ACCENT), The Sonatas for Flute and B.C. de Carl Philipp Emanuel Bach (avec Barthold Kuijken ; ACCENT), ainsi que Flute Sonatas by the Bach Sons (avec Barthold Kuijken ; ACCENT).Il a fondé en 2007 l’orchestre baroque Bach Concentus (www.bachconcentus.be), qui se produit régulièrement en Belgique, Italie et Espagne. Bach Concentus a réalisé à ce jour trois enregistrement chez ACCENT : un double CD consacré à des ouvertures de Johann Bernhard Bach et Georg Philipp Telemann (mars 2008), un CD intitulé La Bouffonne dédié entièrement à Georg Philipp Telemann et comprenant des suites orchestrales inspirées de la commedia dell’arte et deux cantates profanes interprétées par la soprano Dorothee Mields (janvier 2010), et Symphonies by the Bach Sons (avril 2012) qui a été couronné par le prestigieux Choc de Classica.Ewald Demeyere a obtenu en 2009 le titre de Docteur en Arts à l’Université d’Anvers et l’Artesis Hogeschool Antwerpen (Associatiefaculteit Kunsten) pour sa thèse A Contextual, Text-Critical Analysis of Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Reflections on Performance Practice and Text-Critical Analysis, and the interaction between them.Son livre Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Performance Practice based on German Eighteenth-Century Theory a été édité en 2013 par les Presses Universitaires de Louvain (Leuven). Il a été membre de jury au concours international de clavecin Paola Bernardi à Bologne également en 2013.
EN
Ewald Demeyere studied at the Koninklijk Conservatorium Antwerpen, where, besides winning first prizes in solfège, written and practical harmony, counterpoint and fugue, he obtained his master’s degree for harpsichord in Jos van Immerseel’s class. On completion of his studies in 1997, he was engaged as a teacher of harmony, counterpoint and fugue by the Koninklijk Muziekconservatorium Antwerpen. In 2002 he succeeded Jos van Immerseel as Professor of Harpsichord, and teaches harpsichord there on the instruments in the famous collection of the Vleeshuis Museum.As a player of chamber music he has worked with, among others, Barthold and Sigiswald Kuijken, and with Vinciane Baudhuin (Duo Capricornus). In July 2004 he was Guest of Honour at the Festival of Flanders Musica Antiqua in Bruges.Ewald Demeyere has taken part in many recordings for radio and television. Among his CD recordings as a soloist or chamber musician are Tears (Challenge Classics), 18th-Century Flemish Harpsichord Music (recorded on the Dulcken 1747; Challenge Classics), Pièces de Clavecin by Joseph-Hector Fiocco (ACCENT), J. S. Bach – The Young Virtuoso (ACCENT), Sonatas & Fugues by Wilhelm Friedemann Bach (ACCENT), Sonatas by Domenico Scarlatti (ACCENT), Eight Keyboard Sonatas by Thomas Augustine Arne (ACCENT), Flute Sonatas by Johann Sebastian Bach (with Barthold Kuijken; ACCENT), The Sonatas for Flute and B.C. by Carl Philipp Emanuel Bach (with Barthold Kuijken; ACCENT) and Flute Sonatas by the Bach Sons (with Barthold Kuijken; ACCENT).In 2007 he founded the Baroque orchestra Bach Concentus (www.bachconcentus.be), which has already appeared in Belgium, Italy and Spain. Bach Concentus realized until now three CD recordings for ACCENT. In March 2008 a first double CD appeared with overtures by Johann Bernhard Bach and Georg Philipp Telemann. In January 2010 a new CD by Bach Concentus was released, entitled La Bouffonne, with vocal and orchestral works by Georg Philipp Telemann inspired by the commedia dell’arte (with Dorothee Mields, soprano). In April 2012 appeared Symphonies by the Bach Sons, which was awarded a Choc by Musica.In 2009 Ewald Demeyere obtained a PhD at the University of Antwerp and the Artesis Hogeschool Antwerpen (Associatiefaculteit Kunsten), when he presented his thesis: A Contextual, Text-Critical Analysis of Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Reflections on Performance Practice and Text-Critical Analysis, and the interaction between them. His book Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue – Performance Practice based on German Eighteenth-CenturyTheory was published by Leuven University Press in 2013. Also in 2013 he has been invited as a jury member to the international harpsichord competition Paola Bernardi in Bologna.